mandag 3. oktober 2011

Naboer.... og julmust..

Ja i helgen var det fest i hele huset her tror jeg.... Resultatet ble at Miranda sov veldig dårlig, siden soverommene er ut mot alle balkonger.... Så på vår balkong ligger det sigarett sneiper og brukt snus og masse aske. Kjempe trivelig når det ikke var vi som hadde fest!! Jeg fatter ikke hvordan folk er jeg, Når man står på en balkong og röyker så skal man vel alltid ha noe og legge röyken oppi når man er ferdig? Og om man absolutt ikke klarer og gå inn og kaste snusen i söppla, så kaster man den ganske langt ut på gresset eller noe eller?? De som bor over her har ikke en stor leilighet!! Jeg ble egentlig veldig forbanna... Og tenkte at i dag skulle jeg gå opp til naboen og bare informere om at min balkong var nå ett askebeger! Og jeg går opp, med Miranda da så klart, og er klar for og prate norsk/svensk ;-) Ringer på, er det noen som svarer, NEI DA! Og nå er det sånn med meg at jeg får litt angst når jeg skal snakke til folk på den måten, hvertfall når jeg vet at det er ei ung jente som bor over her. Jeg tviler på at ho er så bra på norsk og da blir det så dumt... Jeg blir flau også kommer det noe merkelige norsk/svenske ord ut av meg og ja..... Så nå kommer jeg jo ikke til og gå opp igjen, nå har jeg tenkt for mye på hva jeg skal si....

Som for eksempel i mat butikken i dag, da jeg faktisk sa EN setning til ei som jobba og jeg måtte plutselig si den setningen 4ganger..... På ica så har dem fått julmust og det synes jeg var veldig tidlig og jeg ble så sjokka så jeg måtte bare kommentere det til ei som sto rett ved siden av julmusten! Og setningen var: julmust!? det var vel tidlig??
Og det her er jo faktisk egentlig en setning som man kan si på norsk til en svensk uten noe problem egentlig, men nå sa jeg det her på svensk! Og ho kunne ikke forstå hva jeg mente, så jeg måtte liksom peke og si JULMUST!  TIDLIG ELLER?
Så jeg tror egentlig at denne dama ikke kan så bra svensk egentlig......... Sånn her er det alltid når jeg åpner munn, så jeg liker best og ikke si noe til ukjente folk igrunn! Og tror ikke jeg snakker så altfor dårlig svensk heller om jeg må snakke svensk....
Og for dere norsker som ikke vet hva julmust er, så er det en type svensk brus! Veldig nam nam om det er riktig merke....... Så jeg må gå på jakt etter nygårda julmust!

Ingen kommentarer: